پشم سنگ چگونه ساخته می شود؟

پشم سنگ چگونه ساخته می شود؟

یکی از محبوب ترین عایق های حرارتی و صوتی در دنیای صنعت، الیاف پشم سنگ است. ویژگی های الیاف سازنده پشم سنگ ناشی در فرایند ساخت و آماده سازی این عایق به وجود آمده اند. افزایش و بهبود عایق بندی محیط با استفاده از الیاف پشم سنگ با کیفیت بسیار بالایی انجام می گیرد.

متریال اصلی به کار رفته در این الیاف بازالت نام دارد که نوعی مانده آتشفشانی است. به همین خاطر ویژگی های مواد آتشفشانی نیز در این متریال وجود دارند. پشم سنگ را در دنیای صنعت به نام پشم معدنی نیز می شناسند.

مراحل تولید پشم سنگ چیست؟

روش ساخت و آماده سازی پشم سنگ در همه دوره ها یکسان بوده و تحولات کمتری داشته است. توجه به این موارد منجر به افزایش عمر مفید پشم سنگ می شود. این متریال در طول مراحل زیر ساخته می شوند:

  1. در بخش اول متریال اولیه برای تولید پشم سنگ آماده سازی می شوند. در این زمینه سنگ های سرباره و بازالت مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. سپس وزن کشی این متریال معدنی و خورد شدن آن ها با استفاده از دستگاه های صنعتی و خاص انجام می گیرد.
  3. در ادامه کلیه مواد اولیه در کوره های مخصوص قرار می گیرند.
  4. سپس حرارت مورد نیاز بر روی سنگ ها اعمال می شوند. در این زمینه هوادهی به سنگ ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به این ترتیب سنگ ها تا دمای 1600 درجه سانتی گراد گرن می شوند.
  5. سنگ ها و الیاف طبیعی که در برابر حرارت گداخته شده اند وارد گرداننده های دوار خواهند شد.
  6. تولید الیاف باریک و طویل با استفاده از مواد مذاب نیز در این مرحله انجام می گیرد.
  7. در ادامه مواد جانبی به متریال طبیعی اولیه اضافه خواهند شد. رزین ها و روغن ها از اساسی ترین مواد به کار رفته در این متریال محسوب می شوند.
  8. جداسازی الیاف نیز در مراحل کار تولید پشم سنگ قرار می گیرند. در این زمینه از دستگاه هایی مانند جمع کننده های صنعتی استفاده می شود.
  9. سپس الیاف آماده سازی شده با استفاده از دستگاه پرس خواهند شد. فشرده سازی الیاف در مراحل ساخت و آماده سازی پشم سنگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  10. در ادامه ابعاد و اندازه های نهایی الیاف پشم سنگ مشخص می شوند و سپس بسته بندی های مورد نیاز برای ارائه این متریال آماده سازی خواهند شد.

بهبود فرایند تولید پشم سنگ

برای افزایش کیفیت ساخت و آماده سازی پشم سنگ از انواع متریال و مواد جانبی استفاده می شود. مواد روغنی یکی از مهمترین اجزای به کار رفته در ساخت و آماده سازی پشم سنگ به شمار می روند. در صورتی که از مقادیری روغن در این فرایند استفاده کنید، از ایجاد گرد و غبار زیاد در میان الیاف پشم سنگ پیشگیری خواهد شد. در مراحل تولید پشم سنگ از کمی روغن مخصوص برای فشرده سازی این الیاف استفاده می شود که کیفیت ساخت الیاف با توجه به دانسیته پشم سنگ را به میزان قابل توجهی ارتقا می دهد.

در بخش بعدی اندازه های دقیق رشته های مواد مذاب نیز مشخص می شوند. در نظر گرفتن میزان حرارت وارده به الیاف پشم سنگ نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به این ترتیب میزان مقاومت الیاف پشم سنگ در برابر حرارت و عوامل آتش زا نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. با رعایت این نکات ویژه کیفیت نهایی محصول مورد نظر بیشتر خواهد شد. شما می توانید این الیاف را به مدت 4 ساعت در برابر حرارت مستقیم قرار دهید؛ بدون آن که کوچکترین آسیبی به ساختار آن ها برسد.

بهبود فرایند تولید پشم سنگ

مواد اصلی تشکیل دهنده پشم سنگ

در دنیای صنعت انواع دسته بندی های پشم سنگ ارائه می شوند و هر یک از آن ها با استفاده از برخی متریال تکمیل خواهند شد. در این میان متریال زیر نقش اساسی در ساخت و آماده سازی پشم سنگ ایفا می کنند:

  • اکسید سدیم
  • اکسید منیزیم
  • اکسید سیلیس
  • اکسید پتاسیم
  • اکسید تیتانیوم

هر یک از انواع دسته بندی های پشم سنگ با به کارگیری برخی از مواد نام برده شده ساخته شده و ویژگی های منحصر به فردی در ساختار آن ها به وجود می آورند.

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب پشم سنگ

فرایند تولید پشم سنگ در کارخانه

در مراحل ساخت و آماده سازی پشم سنگ در کارخانه های تولیدی فرایند تخصصی انجام می گیرد. همچنین پس از تولید به نصب پشم سنگ نیاز می شود. برای آگاهی بیشتر برخی از این مراحل را در زیر مشاهده می کنید:

  1. حمل و انتقال مواد و شارژ انواع متریال اولیه ابتدایی ترین بخش تولید پشم سنگ به شمار می رود. در این بخش شما باید کلیه نیازهای اولیه پروژه را تامین کرده و مواد اولیه را در دسترس داشته باشید.
  2. بخش ذوب شدن مواد نیز یکی از مهمترین مراحل ساخت و آماده سازی پشم سنگ به شمار می رود. در این قسمت مواد اولیه ساخت و آماده سازی این محصولات ذوب شده و برای ساخت رشته های مورد نیاز به کار می روند.
  3. بخش حال چرخش نیز یکی از مراحل مهم تولید پشم سنگ به شمار می رود.
  4. سپس بخش های پخت و خنک کننده آماده می شوند. مراحل ساخت و آماده سازی پشم سنگ در قسمت خنک کننده و پخت با دقت بالایی انجام خواهند شد.
  5. مرحله برش و علامت گذاری نیز در قسمت بعدی انجام می گیرد که ابعاد نهایی این محصولات مشخص شود.
  6. سپس بسته بندی های نهایی انجام شده و محصولات به واحد انبارداری منتقل می شوند.

در هر یک از مراحل نام برده شده دقت عمل ابزارها و دستگاه های صنعتی و کارخانه ای فرایند ساخت و آماده سازی پشم سنگ را با کیفیت بیشتری همراه می کنند.

مطلب پیشنهادی: کاربرد پشم سنگ در باغبانی

جمع بندی

در این قسمت در رابطه با مراحل ساخت و آماده سازی پشم سنگ مطالبی را بررسی کردیم. در نظر گرفتن این نکته که پشم سنگ چگونه ساخته می شود، به شما در انتخابی هوشمندانه تر کمک می کند. برای انتخاب این محصولات حتما روش های ساخت و آماده سازی هر یک را بررسی کنید. این الیاف در عایق بندی صوتی و حرارتی محیط مزایای بی شماری به همراه دارند. ساخت و آماده سازی الیاف پشم سنگ در چند مرحله تخصصی و با استفاده از الیاف طبیعی انجام می گیرد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *