آشنایی با بهترین عایق حرارتی کوره

آشنایی با بهترین عایق حرارتی کوره

امروزه کوره های صنعتی به یکی از مهمترین تجهیزات تبدیل گردیده اند. عملیاتی همچون پخت سفال، ذوب فلزات، سوزاندن چوب و … در کوره های صنعتی صورت می گیرد. آنچه بر عملکرد کوره تاثیر گذاشته و آن را بهبود می بخشد؛ عایق بندی کوره است.

عایق بندی کوره ها که با تکیه بر مواد مختلف انجام می گیرد، سبب جلوگیری از بالا رفتن دمای محیط خواهد شد. همچنین گرما از درون کوره، کمتر انتقال یافته و این امر سبب صرفه جویی در مصرف سوخت می شود. سوال اینجاست که بهترین عایق حرارتی کوره کدام است؟ اگرچه محصولات مختلفی به عنوان عایق استفاده می شوند؛ اما بهترین نوع، پشم سنگ است.

پشم سنگ برای کوره های الکتریکی، گازی و صنعتی که دمای آنها از چند صد تا چند هزار درجه را در بر میگیرد، قابل استفاده بوده و منجر به عایق بندی کامل کوره های صنعتی و غیر صنعتی خواهد شد. این ماده عایق از گرم شدن بیش از حد کوره و تاثیرگذاری آن بر محیط، جلوگیری نموده و باعث محافظت از تکنسینی خواهد شد که با کوره کار می کنند. همچنین پشم سنگ با کنترل حرارت کوره، مانع از ایجاد سوختگی شده و تاثیرات مثبتی را به جا می گذارد. مقاومت حرارتی پشم سنگ بسیار بالاست و این موضوع به دلیل تولید این ماده در دمای 680 درجه سانتیگراد می باشد.

علت استفاده از پشم سنگ برای عایق بندی کوره چیست؟

پشم سنگ که متشکل از مواد معدنی و آتشفشانی است، مقاومتی بیش از عایق های دیگر داشته و از این رو مورد توجه عایق کاران قرار گرفته است. نه تنها از این ماده به عنوان عایق حرارتی در دیوار، سقف و کف ساختمان بهره می گیرند؛ بلکه آن را برای عایق بندی کوره ها نیز استفاده می نمایند. علت کاربرد روزافزون این ماده را می توان مربوط به مزایای پشم سنگ دانست.

مزایا:

  •    پشم سنگ ماده ای طبیعی است و به محیط زیست آسیب نمی زند.
  •   این ماده حاوی بیشترین میزان دانسیته و ضخامت می باشد.
  •    پشم سنگ یک ماده کاملا انعطاف پذیر محسوب می شود.
  •    نصب و اجرای آن، بسیار آسان است.
  •   ماده فوق دارای چگالی بالایی است و از انتقال حرارت به اطراف جلوگیری می نماید.
  •   منافذ هوای موجود در الیاف پشم سنگ مثل یک عایق حرارتی دائمی عمل می کنند.
  •    پشم سنگ حرارتی در کوره هایی با دمای بسیار زیاد تولید گردیده و از این رو دارای دمای ذوب بیشتری است.
  •    پایداری آن به مرور زمان کاهش نیافته و در عوض افزایش می یابد.

علت استفاده از پشم سنگ برای عایق بندی کوره

انواع پشم سنگ برای عایق بندی کدامند؟

پشم سنگ که به عنوان بهترین عایق حرارتی مورد استفاده قرار گرفته، دارای بیشترین میزان تنوع می باشد. در ادامه به معرفی اجمالی هر یک از انواع این ماده که به عنوان عایق حرارتی، مورد توجه قرار گرفته اند؛ می پردازیم:

پشم سنگ تخته ای:

پشم سنگ تخته ای حاوی پشم رزین دار فشرده می باشد. این فشردگی توسط پرس های سنگین صورت گرفته است. این ماده به دو شکل کلی یعنی پشم سنگ تخته ای سخت و نیمه سخت مشاهده می گردد. این ماده به عنوان یک عایق حرارتی عالی عمل نموده و فاقد هر اثر شیمیایی است. پشم سنگ تخته ای که بهترین عایق حرارتی کوره لقب گرفته، غیر قابل اشتعال است و به هیچ وجه فاسد نخواهد شد. دوام طولانی، استفاده در دمای بسیار زیاد، حمل و نقل راحت و نصب آسان، مهمترین ویژگی های آن به شمار می آیند.

پشم سنگ پتویی:

پشم سنگ پتویی یا رولی دمای بسیار زیاد، فراتر از 750 درجه سانتیگراد را تحمل نموده و به عنوان بهترین عایق حرارتی کوره می توان روی آن حساب کرد. روکش مورد استفاده در این ماده دارای جنس های مختلفی همچون فویل آلومینیوم، کاغذ کرافت، پارچه نسوز، کاغذ آلومینیوم مسلح و توری سیمی است. این ماده، یک عایق حرارتی و صوتی عالی است و نسبت به ضربه و آلودگی های شیمیایی، مقاوم می باشد. انعطاف پذیری مناسب و وزن اندک نیز از دیگر ویژگی های آن محسوب می شوند.

پشم سنگ فله ای خام:

این ماده از سنگ بازالت تولید گشته و دارای نقطه ذوب 1300 درجه سانتیگراد می باشد. دمای مناسب جهت استفاده از این عایق، بیش از 750 درجه است. این ماده از پایداری شیمیایی و فیزیکی قابل قبولی برخوردار بوده و نیازمند آزبست یا سایر افزودنی های شیمیایی نیست. پشم سنگ فله ای خام به هیچ وجه دچار فساد نشده و گازهای سمی منتشر نخواهد کرد.

پشم سنگ لحافی:

پشم سنگ لحافی فویل دار در دانسیته های گوناگون تولید شده و به شکل لحافی، رولی همراه با پوشش های کاغذ کرافت و آلومینیوم تولید عرضه می گردد. این نوع پشم سنگ از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار بوده و نیازی به نگهداری و تعمیر ندارد. همچنین ماده فوق عاری از اثر شیمیایی بوده و غیر قابل اشتعال و ضد رطوبت است.

چرا پشم سنگ نسبت به پشم شیشه بهتر است؟

همانطور که گفته شد پشم سنگ، بهترین عایق حرارتی کوره محسوب می شود. حتما می پرسید فرق این ماده با پشم شیشه چیست؟ علت برتری آن نسبت به پشم شیشه، چه می باشد؟ در پاسخ به این سوالات می توان گفت پشم سنگ جزو عایق های الیافی است و در مقایسه با پشم شیشه، مقاومت حرارتی به مراتب بیشتری دارد. این ماده در محیط هایی که احتمال آتش سوزی در آنها بالاست؛ مناسب می باشد. پشم سنگ از چگالی 25 الی 200 کیلوگرم در متر مکعب را شامل می گردد.

این میزان از دانسیته پشم سنگ سبب افزایش مقاومت و برتری آن نسبت به پشم شیشه شده است. پشم سنگ علاوه بر حرارت، در برابر صدا نیز یک عایق مناسب محسوب می شود. این در حالی است که پشم شیشه از چگالی کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل مقاومت آن در برابر صوت و حرارت، کمتر از پشم سنگ است. چگالی این ماده بین 8 تا 120 کیلوگرم می باشد.

قیمت عایق حرارتی پشم سنگ

قیمت عایق حرارتی پشم سنگ به یک دغدغه نزد خریداران تبدیل شده است. راجع به قیمت این ماده باید گفت عوامل متعددی سبب تاثیرگذاری بر روی آن خواهند شد. به عنوان مثال وزن و عمر مفید پشم سنگ، عامل کلیدی برای تعیین قیمت آن محسوب می شود. با افزایش وزن ماده، قیمت آن بالاتر می رود. ضخامت، دانسیته، چگالی و ابعاد پشم سنگ نیز قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهند.  همچنین عامل مهم بعدی که تعیین کننده قیمت عایق حرارتی پشم سنگ می باشد؛ نوع این ماده است. قطعا هر یک از انواع آن نظیر پشم سنگ پتویی، تخته ای و لحافی دارای قیمت های متفاوتی خواهند بود.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *