آموزش مرحله به مرحله روش نصب پشم سنگ

آموزش مرحله به مرحله روش نصب پشم سنگ

برای برقراری آرامش در فضای ساختمان و تعادل دمایی در بخش های مختلف نیاز به استفاده از سیستم عایق کاری پیشرفته است. عایق های دمایی  در پشم سنگ یکی از قدرتمندترین تجهیزات عایق کاری در ساختمان های امروزی به شمار می روند. عایق پشم سنگ از خروج دما و حرارت از محیط پیشگیری می کند. با به کارگیری این عایق ها در فصول مختلف سال از هدر رفت انرژی پیشگیری می شود. برای صرفه جویی در میزان استفاده از انرژی در محیط باید به استفاده اصولی از این متریال عایق توجه داشته باشید. عایق پشم سنگ نوعی متریال طبیعی به دست آمده از گدازه های آتشفشانی است که در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.  همین دلیل در مواردی همچون نصب پشم سنگ از آن استفاده می شود.

مراحل نصب پشم سنگ

نصب پشم سنگ در فضا، یکی از ضروری ترین نکات استفاده از این متریال به شمار می رود. در صورتی که نصب این عایق ها در فضای ساختمان به درستی انجام نشود، بهره وری مناسبی از آن نخواهید داشت. برای نصب این عایق ها پیش از هر چیز باید از تجهیزات مناسب استفاده کنید. برای برش این الیاف از چاقوهای مخصوص مواد معدنی استفاده می شود. این چاقوهای دندانه دار، برش عایق پشم سنگ را ساده تر می کنند. پس از اندازه گیری های اولیه و برش الیاف مورد نظر، نوبت به اجرای کار می رسد:

تمیز کردن سطوح قبل از نصب پشم سنگ

برای نصب پشم سنگ بر روی سطوح مختلف باید پیش تر سطوح مورد نظر را پاکسازی کنید. برای نصب این متریال حتما به دانسیته پشم سنگ دقت داشته باشید. مصرف کنندگان برای هر مکانی از نوع خاصی از الیاف پشم سنگ استفاده می کنند. باقی ماندن گرد و غبار مواد اضافی بر سطوح مورد نظر، نصب پشم سنگ را با مشکلات جدی رو به رو می کند. استفاده از اسپری شدید آب برای تمیز کاری سطوح اهمیت دارد. رنگ ها و مواد چسبیده به دیوار با استفاده از ابزارهای تیز کنده کاری جداسازی می شوند.

بررسی تراز بودن سطوح

برای نصب پشم سنگ باید هم سطح بودن اجزای ساختمان را در قسمت های مختلف بررسی کنید. در صورتی که در بخش های مختلف سازه مورد نظر سستی یا پستی بلندی وجود داشته باشد، نصب عایق به خوبی انجام نمی شود. شما می توانید برخی از این مشکلات را با استفاده از یک چکش برطرف کنید. سپس با استفاده از کمی ملات فضاهای خالی موجود را پر کنید. در مرحله بعدی پوشش ها و درزگیرهای اطراف پنجره ها نیز باز می شوند. نحوه باز و بسته شدن این اجزا برای استفاده بهتر از این متریال مورد توجه قرار می گیرد.

نصب نگهدارنده های خارجی

برای نصب و اجرای عایق پشم سنگ در محل مورد نظر، باید شیارهای شروع و بخش های نگهدارنده خارجی نصب شوند. زیرسازی مناسب، تضمینی برای بهره وری بهتر از متریال عایق پشم سنگ است. برای نصب نگهدارنده ها باید به سایر اجزای ساختمان مانند کابل های برقی و خطوط شست و شو و لوله های کف دقت داشته باشید. با در نظر گرفتن این نکات کیفیت نصب پشم سنگ افزایش می یابد.

آماده سازی چسب پشم سنگ

در بخش بعدی برای نصب و اجرای این متریال، چسب مخصوص این مواد عایق را آماده می کنیم. برای نصب عایق پشم سنگ از هر نوع چسبی استفاده نمی شود؛ در زمان خرید این متریال چسب های مخصوص نصب آن ها نیز ارائه می شوند. برای استفاده از چسب باید آن را با کمی آب مخلوط کنید. این مواد را با دور آهسته همزن مخلوط کرده و یک ترکیب یکنواخت به دست آورید. بعد از آماده سازی چسب، در بازه زمانی 2 ساعته آن را در محل مورد نظر بزنید و عایق را به سطح بچسبانید. بعد از این بازه زمانی، چسب پشم سنگ قابل استفاده نخواهد بود.

برای نصب اصولی تر باید به اندازه گیری های اولیه متریال پشم سنگ دقت داشته باشید. برای نصب عایق از میزان مناسب چسب استفاده کنید تا اتصالات با کیفیت بیشتری انجام شوند. در خصوص بررسی تراز بودن چسب از شمش بنایی استفاده کنید.

تکمیل فرایند نصب

در بخش نهایی، الیاف پشم سنگ بر روی دیوار نصب می شوند؛ شما می توانید در این مرحله از ابزاری مانند ماله برای صاف کردن سطوح مختلف الیاف عایق استفاده کنید. به این ترتیب فرایند نصب عایق با کیفیت بیشتری انجام می شود. در این مرحله باید از ایجاد درز در میان الیالف عایق پیشگیری کنید. وجود کوچکترین درزی، راندمان عایق مورد نظر را به شدت کاهش می دهد. پس از چسباندن الیاف، از جا به جایی آن خودداری کنید.

مراحل نصب پشم سنگ

نکات مهم نصب عایق پشم سنگ

استفاده از این الیاف عایق با رعایت برخی دستورالعمل ها و نکات مهم انجام می شود. برای این منظور باید به چند اصل تاثیرگذار توجه داشته باشید. این موارد را در ادامه مشاهده می کنید:

مهارت بالا برای نصب عایق

برای نصب این مواد عایق باید از کارشناسان حرفه ای کمک بگیرید. نصب این الیاف نیاز به تخصص و مهارت های کافی دارد. شناخت کافی از الیاف مورد نظر، ابزارها و… به شما کمک می کند کیفیت نصب این متریال را افزایش دهید. دقت عمل بالا برای اجرای این متریال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پیشگیری از پرتی الیاف

برای صرفه جویی در هزینه های خرید الیاف مورد نظر باید به اندازه گیری دقیق این متریال توجه داشته باشید. بررسی دقیق ابعاد این متریال به شما کمک می کند که کیفیت عایق کاری فضا را افزایش دهید. با در نظر گرفتن این نکات، از پرتی مواد اولیه پیشگیری می شود. حداقل ایجاد درز  و حداقل همپوشانی الیاف نیز از نتایج اندازه گیری دقیق ابعاد الیاف عایق است.

توجه به نوع پشم سنگ

برای نصب دقیق تر این الیاف باید حتما به نوع عایق پشم سنگ دقت داشته باشید. بر اساس نوع و مدل این متریال، روش اجرای آن ها متفاوت خواهد بود. برای اجرای هر مدل از این مواد عایق به ابزارهای به خصوصی نیاز داریم که باید پیش از اجرای پروژه آن ها را فراهم کنیم.

نکات مهم نصب عایق پشم سنگ

نواربندی اصولی پشم سنگ

برای اجرای دقیق تر پروژه باید نواربندی عایق پشم سنگ نیز با دقت کافی انجام شود. نواربندی اطراف کار هر گونه درز موجود بر این الیاف را پوشش می دهد. نواربندی اصولی پشم سنگ در همه نقاط اتصال و لبه ها انجام می گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می شود مقاله تولید پشم سنگ را مطالعه فرمایید.

رعایت نکات ایمنی کار

برای اجرای این متریال عایق در ساختمان باید به برخی نکات ایمنی دقت داشته باشید. حفظ نکات ایمنی از ایجاد صدمه برای نصابان پیشگیری می کند. برای رعایت این نکات باید حتما به انتخاب این متریال دقت داشته باشید. خرید الیاف عایق بر اساس بودجه، کیفیت و عملکرد هر یک انجام می گیرد. اندازه و ابعاد هر یک از این الیاف نیز برای انتخابی هوشمندانه تر تعیین می شود.

جمع بندی

کیفیت و مرغوبیت الیاف عایق پشم سنگ مهمترین فاکتور انتخاب این متریال است؛ با این وجود کیفیت اجرا و نصب این الیاف نیز از مهمترین نکاتی است که در این خصوص مورد توجه قرار می گیرد. اگر نصب الیاف عایق به درستی انجام نشود، کیفیت عایق کاری فضا به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. برای صرفه جویی در میزان استفاده از انرژی در فضا، رعایت اصول درزبندی، نکات ایمنی، اندازه گیری های دقیق و. خرید این محصول از یک مجموعه خوب مانند ایران عایق.. اهمیت دارد. در این بخش به بررسی مرحله به مرحله روش نصب پشم سنگ در سازه های ساختمانی پرداختیم. این عایق مقاوم و باکیفیت در محیط های مختلف برای پیشگیری از نفوذ صوت و انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *