دانسیته پشم سنگ چه تاثیری بر عملکرد آن دارد؟

دانسیته پشم سنگ چه تاثیری بر عملکرد آن دارد؟

دانسیته پشم سنگ تا حد قابل توجهی به قدرت عایق بندی آن بستگی دارد. امروزه در صنایع مرتبط انواع دسته بندی ها با میزان دانسیته به خصوص تولید شده و هر یک برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به همین سبب برای انتخاب هر یک از مدل های این محصول باید نوع نیازهای خود را  بر اساس دانسیته پشم سنگ مشخص کنید. این روزها عایق بندی ساختمان، تاسیسات ساختمانی و… هر یک با استفاده از متریال پشم سنگ در چگالی مناسب انجام می شود. به همین خاطر باید به دنبال بهترین دانسیته این متریال بگردیم.

دانسیته پشم سنگ چه تاثیری بر ویژگی عایق آن دارد؟

مهمترین هدف برای استفاده از متریال و دانسیته مناسب پشم سنگ، پیشگیری از نفوذ سر و صدا و آلودگی هوا به محیط داخل یا خارج از ساختمان است. به همین خاطر در ساختمان های امروزی برای افزایش رفاه و آرامش ساکنین از این متریال برای عایق کاری کف دیوارها و سقف استفاده می شود. اما خواص عایق کاری این گروه از محصولات زمانی قابل استفاده است که دانسیته این متریال در حد ایده آل باشد. برای انتخاب این متریال باید به میزان ضخامت لایه ها در پشم سنگ دقت داشته و بر اساس نظرات کارشناسان فنی ساختمان این متریال را به کار ببرید.

تاثیر دانسیته پشم سنگ بر ویژگی عایق آن

دانسیته مناسب پشم سنگ برای عایق کاری ساختمان

برای هر یک از بخش های ساختمان از نوع به خصوصی از پشم سنگ استفاده می شود. هر یک از این متریال با لایه هایی با دانسیته متفاوت تولید می شوند. در این میان می توان به این محصولب مصرفی در بخش شیروانی ساختمان اشاره کرد که اغلب به صورت رولی انتخاب شده و نصب می شود. این مدل پشم سنگ با دانسیته 22 کیلوگرم بر متر مکعب به کار می رود. این میزان دانسیته در صنایع امروزی تا 1000 کیلوگرم بر مترمکعب نیز می رسد. توجه به این نکته منجر به افزایش عمر مفید پشم سنگ می شود.

لایه های در دانسیته های مختلف پشم سنگ در مدل های لحافی، پتویی، تخته ای و… مورد استفاده قرار می گیرند. تغییر دانسیته در هر یک از این عایق ها عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. محل نصب هر یک از این لایه های عایق در تعیین میزان دانسیته آن ها تاثیر به سزایی بر جای می گذارد.

مطلب پیشنهادی: مقایسه عایق پشم سنگ و پشم شیشه

عملکرد پشم سنگ با تغییر دانسیته

یک کمیت مهم در تعیین عملکرد پشم سنگ، میزان دانسیته آن است. با افزایش میزان دانسیته پشم سنگ، وزن الیاف و فشردگی آن ها به هم بیشتر می شود. به این ترتیب قدرت عایق بندی حرارتی و صوتی لایه های عایق افزایش می یابد. با افزایش حجم فشار مواد و الیاف عایق، قدرت عمل پشم سنگ برای جذب حرارت و انرژی صوتی افزایش می یابد.

با بیشتر شدن فشردگی الیاف به هم احتمال عبور حرارت صوت از لایه های پشم سنگ به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. لایه های این محصولات با میزان چگالی بالا در برابر حرارت مقاومت قابل توجهی دارند و از گسترش آتش سوزی پیشگیری خواهند کرد. رایج ترین نوع دانسیته پشم سنگ در صنایع امروزی 80 کیلوگرم بر متر مکعب است.

انواع پشم سنگ بر اساس میزان دانسیته

یکی از مهمترین انواع دسته بندی های پشم سنگ، طبقه بندی آن ها بر اساس میزان دانسیته است. در مراحل پایانی ساخت این متریال، فشرده سازی توده ها و لایه های عایق انجام می گیرد. بر اساس میزان فشردگی توده ها و حجم الیاف به کار رفته در ساخت آن ها، انواع دسته بندی ها بر اساس دانسیته پشم سنگ پتویی، تخته ای، لحافی و لوله ای به وجود می آیند که هر یک کاربری خاص خود را در صنایع دارند. انواع دانسیته پشم سنگ پس از مشخص شدن دانسیته و نوع آن ها به صورت رول شده در انبار نگهداری می شوند. از طرفی می توان به تولید پشم سنگ نیز در شرایط عالی بر اساس میزان دانسیته توجه کرد.

در فرایند ساخت و تولید پشم سنگ انواع مدل های فله ای نیز به صورت حلاجی شده تولید می شوند که میزان دانسیته آن ها اغلب مشخص نیست و در مکان هایی با فرم های هندسی نامعلوم به کار می روند. هر یک از مدل های پشم سنگ با دانسیته به خصوص تولید می شوند که در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شوید:

میزان دانسیته پشم سنگ تخته ای

یکی از مهمترین دسته بندی های این متریال، پشم سنگ تخته ای است که با میزان دانسیته 80 تا 180 کیلوگرم بر متر مکعب تولید می شود. مدل 80 کیلوگرمی این پشم سنگ بیشترین کارایی را در عرصه های صنعتی دارد. چگالی هر یک از مدل های پشم سنگ بر میزان دانسیته آن تاثیر مستقیم بر جای می گذارد. این نوع از محصول بیشترین میزان مقاومت را در برابر حرارت و آتش سوزی از خود نشان می دهد و به نسبت سایر مدل ها قدرت عایق کنندگی بالاتری دارد. این محصول برای عایق کاری بخش های مختلف ساختمان و تاسیسات به کار می رود.

مطلب پیشنهادی: عایق حرارتی چیست و معرفی انواع آن

میزان دانسیته پشم سنگ لحافی

لایه های پشم سنگ لحافی نیز با میزان دانسیته استانداردی در صنایع مختلف به کار می روند. این مدل از محصول با دانسیته 30 تا 60 کیلوگرم بر متر مکعب تولید شده و کمترین میزان چگالی را در میان انواع مدل های این متریال عایق دارد. به همین خاطر قدرت عایق کاری آن نیز نسبت به سایر مدل ها کمتر خواهد بود.

میزان دانسیته پشم سنگ پتویی

ضخامت این لایه های عایق بین 80 تا 100 مشخص می شود که ضخامت محصول را به 40 تا 100 میلی متر می رساند. این لایه ها در پشم سنگ پتویی در بازارهای صنعتی فروش مواد عایق جایگاه مهمی دارند و در صنایع گوناگون به کار می روند.

انواع پشم سنگ بر اساس میزان دانسیته

میزان دانسیته پشم سنگ لوله ای

این متریال عایق را با نام ایزو پایپ نیز می شناسند. پشم سنگ لوله ای اغلب با دانسیته 80 تا 160 متر مکعب تولید شده و در مکان های مختلف به کار می رود. این مدل محصول در میان مدل های نام برده شده بیشترین میزان کارایی را در عرصه های صنعتی جهانی دارد. استفاده از آن برای عایق کاری انواع لوله ها انجام می گیرد و از نفوذ حرارت و گرما پیشگیری می کند. هر یک از این لایه های عایق با طول و عرض به خصوص در بازارهای فروش عرضه می شوند.

تاثیر میزان دانسیته بر نرخ انتقال حرارت

یکی از مهمترین آثار دانسیته لایه های عایق پشم سنگ، تغییر نرخ انتقال حرارت است. با افزایش دانسیته مدت زمان بیشتری برای انتقال حرارت در محیط صرف می شود. در واقع وظیفه این متریال با دانسیته بالا کند کردن سرعت انتقال حرارت در محیط است. با در نظر گرفتن این موارد می توان نتیجه گرفت که با افزایش دانسیته پشم سنگ،نرخ انتقال حرارت کاهش می یابد و سرعت عمل انتقال گرما در محیط نیز کاهش می یابد. با استفاده از میزان دانسیته بیشتر این لایه های عایق نفوذ حرارت در محل مورد نظر به شدت کمتر می شود.

مطلب پیشنهادی: عایق کاری حرارتی ساختمان

جمع بندی

در نظر گرفتن چگالی و دانسیته هر یک از انواع لایه های عایق پشم سنگ برای افزایش قدرت عایق کاری آن ها در محل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چگالی و دانسیته پشم سنگ به صورت مستقیم ابعاد و ضخامت این محصولات را تحت تاثیر قرار می دهد. لایه های عایق پشم سنگ یکی از محبوب ترین دسته بندی های متریال عایق کاری در عرصه های صنعتی به شمار می رود.

قیمت به صرف این متریال یکی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود. مدل های لوله ای و تخته ای این متریال بیشترین کارایی را در میان این محصولات به همراه دارند و دانسیته آن ها در سایت ایران عایق یافت می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این سایت تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *