مهم ترین کاربرد عایق حرارتی پلی یورتان

مهم ترین کاربرد عایق حرارتی پلی یورتان

عایق حرارتی پلی یورتان را می توان یکی از پرکاربردترین انواع عایق به شمار آورد. این عایق، سپری قوی در برابر عوامل مختلف همچون رطوبت، گرما، سرما و صدا بوده و از همین رو مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است. در حقیقت مهمترین عاملی که باعث شده تا عایق حرارتی پلی یورتان در صنایع رواج یابد، بهینه سازی مصرف انرژی توسط آن می باشد. در ادامه قصد داریم تا راجع به مهمترین کاربرد این عایق صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کاربردهای عایق حرارتی پلی یورتان

در این مقاله به مهمترین کاربرد عایق حرارتی از پلی یورتان می پردازیم، با ما همراه باشید:

صنعت ساخت لوله

یکی از صنایعی که به کاربرد عایق حرارتی فوق پرداخته و آن را جهت عایق سازی لوله ها، مخازن و منابع مختلف استفاده نموده، صنعت لوله است. در این صنایع، نیاز شدید به حضور این عایق احساس می شود. به طوری که بدون آن، امکان عایق سازی منابع نامبرده وجود نداشته و تهدیداتی جدی در کمین آنها خواهد بود.

نفت، گاز و پتروشیمی

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز به عایق حرارتی پلی یورتان توجه نشان داده اند. این عایق به منظور عایق نمودن تجهیزات و ابزارهای حیاتی ای که در این صنایع به کار برده می شوند، مورد استفاده و کاربرد قرار می گیرد. مثلا می توان از تجهیزات و ابزارهایی مانند مخازن، لوله و اتصالات نام برد. روش های پاششی و تزریقی، دو روشی اند که منجر به استفاده صحیح از این عایق در صنایع فوق شده اند.

صنایع ساخت کشتی و هواپیما

به کاربرد عایق پلی یورتان که می نگریم، متوجه حضور پررنگ آن در صنایع مهم کشور می شویم. از جمله آنها می توان به صنایع هواپیما سازی و کشتی سازی اشاره کرد. عایق فوق به منظور عایق کاری هواپیماهای نظامی مورد توجه قرار گرفته و همچنین عملیاتی مثل عایق سازی کشتی ها را انجام می دهد تا آب به داخل آنها نفوذ نکند.

سالن های دام و طیور

مکان بعدی که به استفاده از عایق حرارتی پلی یورتان، توجه نشان داده؛ سالن پرورش دام و طیور است. هدف از استفاده آن در این صنایع، عایق کاری سقف و دیواره های سالن است.

مکان های پر سر و صدا

کاربرد عایق حرارتی پلی یورتان در مکان های پر سر و صدا و شلوغ را نیز شاهد هستیم. این محصول در هر مکانی که سر و صدای زیادی در آن وجود داشته باشد، حضور یافته و به عنوان قوی ترین عایق صدا وارد میدان می شود.

مطلب پیشنهادی: عایق کاری حرارتی ساختمان

نحوه استفاده از فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان یا عایق پلی یورتان را به دو روش کلی می توان استفاده نمود. روش نخست که ساده تر از روش دوم می باشد، دستی است. روش دوم نیز با استفاده از دستگاه های ویژه صورت می گیرد. مسلما روش هایی که با تکیه بر دستگاه های مخصوص صورت می گیرند، دارای مدت زمان کوتاه تری بوده و سریع تر اجرا می شوند. روش نخست نیز زمانبر است، اما در عوض، هزینه کمتری را در پی خواهد داشت.

در ادامه باید گفت پلی ال و ایزوسیانات از ترکیبات اصلی این فوم به شمار می آیند. در اثر ترکیب این دو، ماده ای کف مانند شکل می گیرد که بعد از گذشت مدت زمان مشخص، به حالت جامد، تغییر شکل یافته و نقش عایقی موثر را ایفا خواهد کرد. این عایق پس از سفت شدن، سطحی صاف پیدا کرده و تمامی درزها را به خوبی می پوشاند.

معرفی انواع عایق پلی یورتان

عایق حرارتی پلی یورتان در برگیرنده انواع مختلفی است که هر یک، از مشخصات مختص به خود برخوردار می باشند. مانند:

فوم بلوکی

فوم پلی یورتان بلوکی پیش ساخته به یکی از روش های پیوسته یا ناپیوسته شکل می گیرد. این فوم دارای اندازه های مختلفی است و پیش از کاربرد، نیازمند برش است. فوم مورد نظر به شکل ساندویچ پانل و عایق لوله مورد استفاده قرار گرفته و حرارت را دفع می سازد.

مهم ترین کاربرد عایق حرارتی پلی یورتان

فوم تخته ای

این فوم یکی از پرکاربردترین انواع عایق پلی یورتان است که ضریب انتقال حرارتی پایینی دارد. رطوبت، اسید، جانوران موذی، خوردگی و فرسایش، هیچ یک به آن راه نخواهند یافت. همچنین دمای بیش از 120 درجه و کمتر از 200 درجه سانتیگراد، خللی به این عایق وارد نمی سازند. فوم تخته ای پلی استایرن توسعه یافته، فوم پلی ایزوسیانورات و پلی یورتان، فوم تخته ای اکسترود شده گسترش یافته، از انواع آن محسوب می شوند.

فوم تزریقی (اسپری)

یکی از ویژگی های بارز فوم تزریقی یا عایق تزریقی پلی یورتان، مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و آب است. همچنین این فوم در برابر آتش نیز مقاومت بالایی نشان داده و خاصیت نسوز را پیدا کرده است. این عایق اگرچه کم وزن است، اما ساختار بسیار قدرتمندی دارد. ضریب انتقال حرارتی پایین، پایداری بالا، چسبندگی عالی و مقاومت مکانیکی فوق العاده آن باعث شده اند تا این فوم در برابر رطوبت، حرارت و صوت، مثل یک عایق قوی ظاهر شود.

لوله پیش ساخته

لوله پیش ساخته پلی یورتان که به صورت ساندویچ پانل، قابل مشاهده می باشد؛ منجر به حفظ گرما شده و در محیط هایی که حبس گرما در آنها دارای اهمیت ویژه ای است، مورد توجه قرار می گیرد. در واقع این لوله، مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و در مقابل آتش نیز کاملا ایمن است.

ماستیک گرم و سرد

یکی دیگر از انواع عایق حرارتی پلی یورتان، ماستیک گرم و سرد است که مقاومت شیمیایی بسیار بالایی دارد. چه ماستیک گرم و چه ماستیک سرد، هر دو از این ویژگی برخوردارند. همچنین این ماستیک ها در برابر مواد نفتی نیز مقاومت نشان داده و دچار خوردگی و فرسایش نمی شوند. چسبندگی سریع، اجرای راحت، مهار رطوبت، مقاومت در برابر خراش، ساییدگی و حتی نور خورشید، از دیگر صفات مثبت آن به شمار می آیند.

مطلب پیشنهادی: عایق حرارتی چیست و معرفی انواع آن

مزایای عایق حرارتی پلی یورتان

در این بخش به مزایای عایق حرارتی از نوع پلی یورتان خواهیم پرداخت:

  • با توجه به قابلیت اجرای آن به روش های تزریقی و پاششی، هیچ بخشی، خالی از این عایق نخواهد ماند.
  • چسبندگی بالای آن باعث شده تا بر روی هر سطحی مثل لایه پنل یا ورق گالوانیزه بچسبد.
  • عایق فوق در برابر حلال های اسیدی، رطوبت و ترکیبات اسیدی، نفوذ ناپذیر است.
  • این عایق باعث صرفه جویی چشمگیر در مصرف انرژی شده و هزینه ها را کاهش می دهد.
  • این عایق بسیار کم وزن است و عایق سازی سقف را به نحو احسن انجام می دهد.
  • به عنوان یکی از بهترین عایق های اکوستیک می توان روی آن حساب کرد.
  • ترک خوردگی، ضربه و هیچ یک از آثار منفی در آن هویدا نمی گردند.
  • در هر نقطه ای، حتی نقاط دور از دسترس، قابل اجراست.
  • شرایط آب و هوایی نامساعد تاثیری روی آن ندارند.
  • قابلیت تغییر دانسیته این عایق وجود دارد.
  • ضد قارچ، ضد باکتری و ضد میکروب است.
  • این عایق بسیار محکم و بادوام است.
  • از طول عمر زیادی برخوردار می باشد.

معایب عایق حرارتی پلی یورتان

یکی از عیوبی که می توان بر عایق حرارتی پلی یورتان وارد کرد، عدم امکان پاکسازی آن است. حتی امکانی برای جدا کردن آن وجود ندارد. این موارد باعث شده اند تا عایق فوق، تنها در مکان های در حال ساخت قابل استفاده باشد؛ نه مکان های در حال بازسازی و تعمیر.
یکی دیگر از معایب آن، انتشار گازی مضر توسط این عایق است که در هوا پخش شده و ممکن است بر روی سلامتی انسان، تاثیر سوء بر جای بگذارد.عیب آخر، تجدید ناپذیری این ماده می باشد. در واقع زمانی بسیار طولانی نیاز است تا عایق پلی یورتان تجدید شود.

همچنین با توجه به نکات گفته شده، پیشنهاد می شود نسبت به خرید عایق حرارتی در فروشگاه اینترنتی ایران عایق، اقدام کنید.

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *