خصوصیات الیاف سرامیکی نسوز

خصوصیات الیاف سرامیکی نسوز

خصوصیات الیاف سرامیکی نسوز یا همان پشم سرامیکی نسوز ، FCR ها قطر متوسط ​​بین 1 تا 3 میکرون دارند ، طول آنها می تواند به چند سانتی متر برسد. بر خلاف الیاف آزبست ، آنها نمی توانند به فیبرهای با قطر کوچکتر تقسیم شوند ، اما می توانند به صورت عرضی بریده شوند. بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد ، مانند هر ماده نسوز siliceous ، الیاف سرامیکی نسوز می توانند تشکیل دهنده کریستوبولیت ، کریستالی سیلیس استنشاق شده به شکل کوارتز یا کریستوبولیت را که طبق طبقه بندی 1 سرطان زا طبقه بندی شده توسط IARC ، مرکز بین المللی تحقیقات علیه سرطان است.

تعریف الیاف سرامیکی نسوز ، FCR

الیاف سرامیکی نسوز ، FCR به شکل پشم سرامیک موجود است که آن را می توان در مدل نسوز که متعلق به الیاف سیلیس خانواده الیاف معدنی مصنوعی است، پیدا کرد و در الیاف معدنی مصنوعی طبقه بندی می شوند ، FMA. انواع مختلفی از این محصول تولید می شوند که یک نمونه از آن ها الیاف سرامیکی فله است. همه این نوع از الیاف های به عنوان عایق حرارتی به کار برده می شوند.

الیاف معدنی مصنوعی مختلف

  • الیاف سرامیکی نسوز.
  • پشم عایق معدنی: پشم شیشه ، سنگ و سرباره.
  • پشم AES: سیلیکات زمین قلیایی.
  • الیاف شیشه ای برای مصارف خاص.
  • رشته های شیشه ای مداوم.

ویژگی های الیاف سرامیکی نسوز

FRC ها با پشم های AES با مقاومت به مقاومت پایین جایگزین می شوند. آنها برای عایق حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • کوره های صنعتی
  • بخاری
  • قالب ریخته گری
  • ساخت مشترک
  • محافظت از آتش
  • خودرو
  • کاربردهای هوایی
  • راه آهن
  • و غیره

مطلب پیشنهادی: عایق حرارتی چیست و معرفی انواع آن

FCR توسط اتحادیه اروپا به عنوان سرطان زا طبقه بندی شده است ، که طبقه بندی “تحریک کننده پوست” را حذف کرده است. طبقه بندی و برچسب زدن مربوط به سیستم جدید باید حداکثر تا 1 ژوئن 2015 در مورد آماده سازی های حاوی بیش از 0.1٪ وزن FCR اعمال شود.

خصوصیات الیاف سرامیکی نسوز

اثرات سلامتی الیاف سرامیکی نسوز

در انسان فقط الیاف با قطر کمتر از 3 میکرومتر می توانند وارد آلوئول ریوی شوند و بنابراین اثر بیماری زایی ایجاد می کنند. انسداد راه هوایی در افراد سیگاری و بروز پلاکهای پلور نیز در کارمندان کارخانجات تولیدی در آمریکا شرح داده شده است. تا به امروز ، مطالعات اپیدمیولوژیک خطرات اضافی سرطان را آشکار نکرده است ، اما هنوز در حال انجام هستند. مقدار مجاز قرار گرفتن در معرض شغلی برای الیاف سرامیکی نسوز آستانه غلظت FCR است که هرگز نباید در هوای استنشاق شده توسط کارگر به طور متوسط ​​بیش از 8 ساعت تجاوز کند.

عملیات نگهداری با پشم سرامیکی

نمونه هایی از عملیات نگهداری که می تواند الیاف سرامیکی نسوز را در معرض دید شما قرار دهد.

تعمیر و نگهداری سالانه دیگهای بخار داخلی ، تغییر لنت های ترمز ، برچیدن مبدل های کاتالیزوری. در بخش های متالورژی ، ریخته گری ، ظروف شیشه ای ، مواد شیمیایی ، قرار گرفتن در معرض در حین عملیات ذخیره سازی ، جابجایی ، کنترل ، آماده سازی و غیره.

شناسایی تاسیسات و تجهیزات حاوی FCR

الیاف سرامیکی نسوز به عنوان یک ماده یا مواد تشکیل دهنده مواد در ساختمان یا نصب ساختمان خطراتی را برای خود اپراتور و همچنین برای کسانی که در این نزدیکی هست کار می کنند. بنابراین لازم است که تاسیسات و تجهیزات حاوی FCR مشخص شود. حضور FCR در تجهیزات یا تأسیسات خطری را ایجاد می کند که یک مداخله منجر به پراکندگی الیاف موجود در هوا شود ، بنابراین افراد موجود در سایت را در معرض استنشاق الیاف قرار می دهد.

به هر حال نیاز است به هنگام استفاده از آن نکایت ایمنی را رعایت بفرمایید و از پوشش مناسب و لباس مناسبی استفاده کنید. داشتن دستکش و ماسک هم به ایمنی شما می افزاید و باعث می شود که لطمات کمتری به بدن شما وارد شود. از این رو سعی کنید همواره جانب احتیاط را رعایت بفرمایید و به هنگام استفاده از الیاف سرامیکی نسوز به عنوان یک عایق حرارتی برای ساختمان ها و مراکز صنعتی به ایمنی خود توجه داشته باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *