چگونه اتاق خود را اکوستیک کنیم

چگونه اتاق خود را اکوستیک کنیم

آکوستیک کردن اتاق به به دلایل مختلفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. البته اصلی ترین علت آن کاهش صدای اضافه و کاهش آزار و اذیت اطرافیان می باشد. علت مهم دیگری که موجب آکوستیک کردن اتاق می شود، جلوگیری از ورود صدا به اتاق کار یا موسیقی و در واقع عایق صوت کردن اتاق شما می باشد.

عایق صدا یا عایق صوت از جمله کارهای مهمی است که امروزه توسط فوم آکوستیک برای اتاق های کار یا به طور کلی برای خانه ها انجام می شود تا ورود و خروج صدا را به حداقل برسانند. اتاق آکوستیک به این دلیل ساخته می شود که سر و صدا های محیط اطراف وارد اتاق کار شما نشده و پروژه ضبط صدا و یا ویدیو را مختل نکند.

در واقع در اتاق کار ضبط موسیقی، میکس، استودیو خانگی و ضبط ویدئو آموزشی، بسیار مهم است که دیوار آکوستیک یا درب آکوستیک وجود داشته باشد، تا اتاق عاری از صدای آزار دهنده باشد. فوم آکوستیک، عایق صوتی ایجاد می کند که صدای اضافی یا به اصطلاح نویز را از اتاق کاهش دهد. در واقع تمامی اتاق ها دارای نویز و صدا های اضافه ای هستند که از اطراف تولید می شوند مثل: هواکش، راه رفتن مردم و یا امواجی که از طریق پنجره منتقل می شوند. راه حل تمامی این صدا ها عایق صدا، عایق صوت یا همان عایق صوتی می باشد.

نکاتی که قبل از ساخت اتاق آکوستیک باید بدانید

اما قبل از آن باید این نکته را نیز بگوییم که شما باید ابتدا سه نکته مهم را در این باره بدانید:

  1. منبع صدا را بشناسید: ابتدا باید عیب یابی منبع صورت بگیرد.
  2. نقطه ورود: یعنی مکانی که صدا از آنجا وارد اتاق شما می شود.
  3. نقطه بازتاب: مکانی که صدا وارد شده و به آنجا برخورد می کند.

روش های ساخت اتاق آکوستیک

روش های ساخت اتاق آکوستیک

روش ساخت اتاق آکوستیک، دیوار آکوستیک و درب آکوستیک بسیار ساده بوده و شما می توانید از طریق استفاده از فوم آکوستیک این کار را انجام دهید تا از صدا های اضافه اطراف راحت شوید. آکوستیک کردن اتاق سختی چندانی ندارد و فقط نیازمند صبر و حوصله می باشد تا عایق صدای اتاق به خوبی درست شود.

شما برای آکوستیک کردن اتاق و یا حتی برای داشتن دیوار آکوستیک یا درب آکوستیک ابتدا باید تمامی درز های در و پنجره اتاق خود را بپوشانید و در محل خروجی چراغ ها نیز، باکس کاذب قرار دهید. در مرحله آخر و بعد از انجام این اقدامات، باید فوم آکوستیک را توسط چسب سبز مخصوص به دیوار یا درب اتاق بچسبانید. بیشتر صدابرداران، خوانندگان و گوینده های رادیویی در اتاق هایی که عایق صوتی دارند، کار های خود را انجام می دهند تا بتوانند صدایی دلنشین و خوبی را به گوش مخاطبان خود برسانند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مزایای عایق صوتی سر بزنید.

ایجاد عایق صوتی دیوار داخلی بین اتاق ها

جالب است بدانید که یکی از روش های آکوستیک کردن اتاق، فرش کردن کف اتاق می باشد. این درست است که فوم آکوستیک کار عایق بندی دیوار ها را انجام می دهد اما فرش، عایق بندی کف زمین را انجام می دهد و باعث می شود صدا های درون اتاق اکو نشوند.
یکی از روش های دیگر که برای کسانی پیشنهاد می شود که فوق العاده حساس می باشند، عایق کردن درب یا همان درب آکوستیک می باشد.

شما می توانید درب منزل خود را آکوستیک کرده و از عدم ورود و خروج صدا خیالتان راحت باشد. مرحله بعدی برای عایق کردن اتاق، به جز استفاده از فوم، درب و دیوار آکوستیک استفاده از پرده های ضخیم و عایق مانند است. پرده های ضخیم معمولا عایق های خوبی برای ورودی پنجره ها می باشند که باعث عدم ورود و خروج نسبی صدا به منزل می شوند.

جالب است بدانید که بعضی از افراد از عایق شانه ی تخم مرغی نیز به جای فوم آکوستیک استفاده می کنند. چرا که هم مقرون به صرفه بوده و هم کارایی عایق بندی را انجام می دهد. شما با استفاده کردن از شانه تخم مرغ می توانید اکو شدن صدای داخل اتاق را قطع کنید. البته ذکر این نکته نیز لازم است که بگوییم، شما با استفاده هر روش عایق نمی توانید به طور ۱۰۰ درصدی تمام صدا ها را کاهش دهید و اتاقی مطلقا ساکت را بسازید. اما قطعا می توانید مقدار بسیار زیادی از این صدا ها را کاهش دهید و محیطی ساکت و آرام را برای خود به وجود آورید.

عایق صوتی دیوار مشترک آپارتمان

عایق صوتی دیوار مشترک آپارتمان

از آنجایی که دیوار های آپارتمان ها از عایق صوت و عایق صدای بسیار ضعیفی برخوردار هستند، شما باید خودتان برای آکوستیک کردن اتاق دست به کار شوید. برای آکوستیک کردن اتاق ابزار های مختلفی را در دست دارید. از جمله این ابزار ها فوم آکوستیک می باشد که افراد، به طور معمول از این فوم برای عایق بندی دیوار ها استفاده می کنند. ابزار های دیگری که می توانید برای عایق صدا از آن استفاده کنید، قرار دادن کتابخانه یا کمد لباس جلوی دیوار است.

در واقع شما با این کار جلوی ورود و خروج صدا از آن دیوار را می گیرید و با کمترین هزینه دیوار آکوستیک می سازید. البته راه آسان دیگری که در این باره وجود دارد، نصب کاغذ دیواری های عایق می باشند. کاغذ دیواری های عایق یکی از بهترین و آسان ترین راه ها برای ایجاد مکانی ساکت و دور از صدا هستند. شما می توانید به فروشگاه های معتبری که در این حوزه فعالیت دارند سر بزنید و این کاغذ دیواری های عایق را برای اتاق و منزل خود تهیه نمایید. اگر به دنبال یک عایق تخصصی و حرفه ای هستید، عایق کاغذ نسوز سرامیکی را فراموش نکنید.

اما بهتر است بدانید که قبل از خرید عایق های صوتی که در بازار ارائه می شوند تحقیقات لازم را انجام دهید تا دچار سردرگمی در این باره نشوید. شما می توانید برای اینکه اطلاعاتی در مورد انواع عایق های صوتی به دست بیاورید، با تیم ایران عایق تماس بگیرید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنند. برای این کار فقط کافی است تا شماره های درج شده در این صفحه را بگیرید و اطلاعات کاملی را در مورد انواع عایق، جنس، مدل و سایر موارد دریافت نمایید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *