آنچه باید درباره عمر مفید پشم سنگ بدانید

آنچه باید درباره عمر مفید پشم سنگ بدانید

عایق های پشم سنگ یکی از ماندگارترین انواع متریال عایق در صنایع امروزی محسوب می شوند. عمر مفید پشم سنگ به عوامل مختلفی مربوط می شود که برای استفاده بهتر از این متریال باید به این موارد دقت داشته باشید. برای این منظور باید به اصول مراقبتی از مواد عایق و نصب اصولی آن ها در محل دقت داشته باشید. به این ترتیب پشم سنگ مصرفی تا سال های سال بر روی سطوح مورد استفاده سالم باقی می ماند.

این متریال عایق در مدل های مختلف به صورت روکش دار و بدون روکش تولید می شود. خصوصیات کیفی مهم و قیمت به صرفه این محصولات همواره صنعتگران را برای استفاده از این اقلام کاربردی ترغیب می کند.

دوام و طول عمر بالای عایق پشم سنگ

محبوس شدن هوا در میان الیاف پشم سنگ سبب ایجاد خاصیت عایق در این متریال می شود. در ساخت و آماده سازی این عایق ها تنها از گاز هوا استفاده شده است. همین ویژگی عملکرد این عایق ها را در طولانی مدت بهبود می بخشد. مقاومت این متریال عایق در برابر گرما و صوت در سطح ایده آل قرار می گیرد و کیفیت آن در طولانی مدت تغییر نمی کند. هر یک از این عایق ها به اندازه دوام یک ساختمان ماندگار خواهند بود و دچار افت کیفیت نخواهند شد. این در حالی است که سایر عایق های حرارتی صنعتی، ماندگاری پشم سنگ را نداشته و پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهند.

در ادامه با نکاتی برای افزایش طول عمر پشم سنگ آشنا می شوید:

عدم نفوذ رطوبت به عایق پشم سنگ

برای حفظ کیفیت و افزایش دوام متریال عایق پشم سنگ، باید الیاف آن را از معرض رطوبت دور نگه دارید. رطوبت آثار مخربی بر روی این الیاف بر جای می گذارد. ساختار الیافی پشم سنگ در برابر این عامل آسیب پذیر خواهد بود. به همین خاطر در فرایند حمل و نقل و انبارداری پشم سنگ از نفوذ رطوبت به لایه های این عایق پیشگیری کنید. به علاوه توجه به عدم باز شدن بسته بندی عایق پشم سنگ نیز در مراقبت بهتر از این متریال تاثیرگذار خواهد بود. پس از خارج کردن الیاف پشم سنگ از بسته بندی، ظرف 24 ساعت آن ها را در محل مورد نظر نصب کنید.

مطلب پیشنهادی: 10 دلیل برای استفاده از عایق پشم سنگ در خانه شما

عدم قرارگیری عایق پشم سنگ در مجاورت نور خورشید

یکی دیگر از مواردی که ویژگی طول عمر مفید این عایق ها را تحت تاثیر قرار می دهد، تابش مستقیم نور خورشید است. در صورتی که لایه های عایق را برای نصب در محیط های سرباز به کار می برید، باید به شرایط نصب آن ها در مقابل نور خورشید توجه کنید. بهتر است شرایط انبارداری این متریال را به گونه ای تنظیم کنید که در معرض مستقیم تابش فرابنفش خورشید قرار نداشته باشند.

عمر مفید پشم سنگ

توجه به شرایط انبارداری پشم سنگ

برای افزایش طول عمر مفید پشم سنگ باید به شرایط انبارداری مناسب این متریال نیز دقت داشته باشید. در این زمینه از وجود سیستم های تهویه در محل انبارداری این محصولات اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب از بروز هر گونه مشکلی در الیاف پشم سنگ پیشگیری خواهد شد. به علاوه در محل انبار از قرار دادن الیاف عایق با توجه به دانسیته پشم سنگ بر روی هم خودداری کنید. در صورت لزوم تنها سه ردیف از این عایق ها را بر روی هم قرار دهید.

ماندگاری طولانی مدت الیاف پشم سنگ

جالب است بدانید که متریال به کار رفته در الیاف پشم سنگ هیچ وقت در طبیعت از بین نمی روند! این متریال با قابلیت بازیافت و بازگشت مجدد به چرخه در تولید پشم سنگ ارائه می شوند. طبیعی بودن الیاف به کار رفته در ساخت این عایق ها این ویژگی را به وجود آورده است. از همین نکته می توان به عمر و دوام بالای این محصولات در محل نصب نیز پی برد.

این متریال در مجاورت انواع آسیب های محیطی خراب نشده و عملکرد اولیه خود را حفظ می کنند. در صورتی که در ساخت و آماده سازی این الیاف از پوشش های خارجی مانند آلومینیوم یا تور و مش فلزی و… استفاده شده باشد، کیفیت و عمر عایق های پشم سنگ افزایش می یابد.

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب پشم سنگ

استحکام فشاری عایق پشم سنگ

یکی از مهمترین نکاتی که سبب افزایش عمر مفید پشم سنگ می شود، استحکام فشاری این متریال است. انواع عایق پشم سنگ در برابر هر گونه تنش بسیار مقاوم عمل کرده و نقطه تسلیم بالایی دارند. این مولفه تابعی از درجه حرارت بوده و با افزایش و کاهش آن تغییر می کند. به همین خاطر متریال عایق پشم سنگ در مجاورت گرمای شدید نیز مقاومت ایده آلی خواهند داشت. این موارد ماندگاری پشم سنگ را در طولانی مدت افزایش می دهد.

در خصوص دوام و عمر مفید پشم سنگ مولفه هایی مانند نصب درست آن ها در محل نیز مورد توجه قرار می گیرد. به همین خاطر فرایند نصب آن ها را زیر نظر استادکاران باتجربه انجام دهید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *